Arvot ja eettiset linjaukset

Tuntiratsastajien mestaruuskisoissa majoranilaiset ovat päässeet haastamaan itseään ja esiintyneet edukseen paitsi kentällä, myös sen ulkopuolella. Susanna Salmio ja Rasmus Lappeenrannassa syksyllä 2013.

5) Arvot ja eettiset linjaukset

Millaisiin arvoihin seuramme toiminta perustuu? Mitkä asiat ovat seurassamme tärkeitä ja miksi? Mitkä ovat seuramme jokapäiväisessä toiminnassa oikein, mikä väärin? Miten oikeudenmukaisuus toteutuu seurassamme? Kuinka seuramme pitäisi toimia? Kuinka muita yksilöitä tulisi kohdella?

Vapaaehtoisuus ja osallistuminen, yhdessäolo ja yhteenkuuluvuus: Seuratoimintamme tärkein voimavara ovat aktiiviset vapaaehtoiset. Seuramme tapahtumiin on mukava tulla ja uusien ihmisten on helppo päästä sisään toimintaan.

Tarjolla erilaisia talkootehtäviä, joiden tekijöitä palkitaan pistein ja kiitoksin. Vapaaehtoistoimintaan ahkerimmin osallistuvia palkitsemme vuosittain Hubertus-ratsastuksissa mutta myös muuten tilaisuuden tullen ja näin innostamme jäseniä olemaan mukana toiminnassamme.

Seurassamme on kaikki mukaan -meininki, meidän on mukava olla yhdessä ja tunnemme olevamme samaa porukkaa. Vahvistamme yhteenkuuluvuuttamme säännöllisesti mahdollisuudella tilata erilaisia seuratuotteita, yleensä erilaisia ratsastusvaatteita ja -asusteita.

Monipuolisuus ja tasa-arvoisuus: Seurassamme kaiken ikäisille hevosten ystäville tarjotaan tavoitteista ja taitotasosta riippumatta monipuolisia ja edullisia tapahtumia, erilaisia mahdollisuuksia ratsastus- ja hevostaitojen parantamiseen. Jäsenillämme on mahdollisuus tavoitteelliseen harrastamiseen valmennusten ja kilpailemisen kautta, mutta kilpailuharjoituksissa (tässä tekstissä seurakilpailuissa) on niin este- kuin kouluratsastuksessakin luokkia myös vähemmän ratsastaneille. Kaikki seuramme jäsenet ovat tasa-arvoisia, jokainen on yhtä tärkeä.

Yhteistyö: Yhdessä tekemisen voima on valtava ja yhdessä olemme enemmän: jäsenet keskenään, hallituslaiset, ”rivijäsenet” ja heidän vanhempansa, seuran ja ratsastuskoulun toimijat sekä sidosryhmiemme edustajat, hevosihmiset ja hevoset. Hedelmällisen yhteistyömme avaintekijöitä ovat mm. toisen kunnioittaminen, rentous ja huumori, luotettavuus sekä hyvä tilannetaju. Kiusaamista ei seurassamme hyväksytä ja jos sitä huomataan, siihen puututaan.

Kehittyminen ja oppiminen: Seuramme tärkeä tehtävä on tarjota jäsenille mahdollisuuksia oppia taitaviksi, ahkeriksi, vastuullisiksi ja hevosta kunnioittaviksi hevosihmisiksi.

Taidot kehittyvät paitsi tutuissa tehtävissä, myös rohkeasti kokeilemalla; esimerkiksi uusilla, haastavillakin ratsuilla ratsastaminen ja totutusta poikkeavien talkootehtävien tekeminen kisoissa tuovat lisäoppia. Yksi lisäoppipaikka on myös tallin ulkopuoliset kisat, johon ratsastuskoulu valitsee edustajat. Seura kehittyy jäsentensä mukana ja pyrkii tarjoamaan toiminnassaan sitä, mitä jäsenistö eniten toivoo.

Lisäksi

Turvallisuus: Kaikessa toiminnassamme pyrimme turvalliseen ja hevostaitoja edistävään toimintaan. Esimerkiksi seurakisoissamme on erilliset paikat hevosenkäsittelylle ja katsojille, tapahtumissamme osallistujilta vaaditaan asianmukaiset ja turvalliset varusteet hevosen käsittelyyn ja estekilpailuissamme alle 18-vuotiaalta harrastajilta edellytetään turvaliivin käyttöä. Seurakilpailuissamme jokainen kilpailee omalla tasollaan ja teemme yhteistyötä ratsastuksenopettajien kanssa tämän varmistamiseksi. Kaikkien seuran jäsenten tulee käyttää ratsastuskypärää ratsastettaessa Leppävaaran Ratsastuskoululla.

Seuramme ensiaputarvikkeita päivitetään tarvittaessa. Kilpailuissamme on aina valvojana hevosalan ammattilainen, Leppävaaran ratsastuskoulun opettaja; he tuntevat sekä ratsut, ratsastajat sekä tilat ja pystyvät ennakoimaan riskitilanteita ja siten välttämään niitä. Opettajat ovat myös ensiaputaitoisia.

Seuran suuri jäsenmäärä edistää turvallisuutta, sillä jäsenyyden kautta ratsastajien vakuutusturva on kattavampi.

Avoimuus ja aktiivinen tiedottaminen: Seuramme tiedotus on aktiivista ja avointa. Tapahtumistamme kerrotaan hyvissä ajoin sekä seuramme internetsivuilla, Facebook-sivuilla että ilmoitustaululla, tietoja ja osallistumisohjeita päivitetään asioiden edetessä. Julkaisemme kuvia tapahtumista myös Instagram-tilillämme. RS Majoranin Facebook-sivuilla on julkaistu viikkotiedotetta ajankohtaisista asioita vuoden 2016 alusta lähtien.

Ajankohtaisia asioita käydään läpi myös neljä-viisi kertaa vuodessa ilmestyvässä RS Majoranin jäsenkirjeessä ja tietoja lähetetään seuran sähköpostilistan kautta listalle ilmoittautuneille. Internetistä ja ilmoitustaululta löytyy myös paljon muita hyödyllisiä dokumentteja, sääntöjä, ohjeita, vinkkejä sekä mahdollisuus antaa palautetta. Jäsenemme voivat myös osallistua seuran vuosikokouksiin.