Asiaa kiusaamisesta

Kuva ponilympialaisista vuonna 2016, kuva Maija Virtanen

Leppävaaran ratsastuskoululla ja RS Majoranissa ei hyväksytä kiusaamista

(päivitetty 17.11.2021)

Hevosten ja ponien kanssa touhuaminen ja ratsastus on ihana harrastus. Eläinten ja samanhenkisten hevosihmisten kanssa voi viettää aikaa ja oppia siinä samalla uusia asioita. Tallilla ja seuran tapahtumissa tutustuu uusiin ihmisiin ja voi saada jopa elinikäisiä ystäviä.

Aina kaikki ei mene kuitenkaan niin kuin toivoisi ja haluammekin kertoa kantamme kiusaamiseen. Ketään ei kohdella epäkunnioittavasti. Kiusaamista ei tallilla ja seuran tapahtumissa hyväksytä, ei missään olosuhteissa tai millään tavalla, kasvokkain tai netissä. Toivomme, että tämä kirjoitus herättäisi kiinnittämään huomiota kiusaamiseen ja myös ehkäisisi kiusaamista.

Toivomme, että tämä kirjoitus tavoittaa myös tallilla käyvien lasten ja nuorten vanhempia ja herättäisi huomioimaan oman lapsen käyttäytymistä, myös netissä. Meidän kaikkien velvollisuus on puuttua asiaan, ensisijainen vastuu on kuitenkin kodeissa.

Tiedätkö sinä, missä sovelluksissa lapsesi surffailee? Instagramissa, Snapchatissa, Musicallyssa ja eri somesovelluksissa (esimerkiksi Sarahah) on helppoa kommentoida ja saada paljon pahaa aikaiseksi. Oman lapsen tekemisistä haluaa tietenkin uskoa hyvää, mutta on erittäin tavallista, että kilteimpienkin kohdalla joutuu joskus todistamaan asioita, joita ei olisi voinut uskoa. Usein nimettömyys ja pieni kiinnijäämisen riski houkuttelevat kokeilemaan sellaista, mitä muuten ei tekisi. Netissä tai kännykällä voi levittää juoruja, noloja valokuvia tai henkilökohtaisia tietoja, tai lähettää nimettömästi pilkkaavia tai uhkailevia viestejä.

Miltä sinusta tuntuisi, jos saisit seuraavanlaisia viestejä?

”Siis oot salee tallin paskin ridaaja”

”Ei v***u ku luulet et oot nii hyvä ja meet vaa pilaa kaikki tunnit…”

”Saan syövän sun istunnasta ja jalustimista”

”Hengaatko ikinä XXX:n kaa tallilla vai ootko sen fani kun jotkut puhuu et se vihaa sua mut sä roikut siinä yms.”

Tämänkaltaiset viestit tekevät surulliseksi ja vihaiseksi. Kiusaaminen on merkki heikkoudesta, ei vahvuudesta.

Kiusaamisesta seuraa rangaistuksia

Kiusaaminen jättää jälkiä kiusatulle. Koska tallillamme ja seurassamme sitä ei hyväksytä, voidaan kiusaamisesta langettaa seurauksia kiusaajalle. Käytös voi johtaa myös rangaistuksiin, kilpailukieltoon seurakisoissa ja osallistumiskieltoon seuran muihin tapahtumiin (ponilympialaiset, Hubertukset, kauden päättäjäiset, pikkujoulut, jne.). Jos kiusaajalla on hoitoponi tai -hevonen, voidaan se ottaa häneltä pois.

Erimielisyydet ovat eri asia kuin kiusaaminen

Ristiriidat ja erimielisyydet kuuluvat ihmisten väliseen kanssakäymiseen. Ne syntyvät tilanteissa, joissa ihmiset ovat eri mieltä tai haluavat eri asioita. Emme tule aina ottaneeksi huomioon muiden tunteita pyrkiessämme toteuttamaan omia tavoitteitamme, talli ei ole tässä suhteessa poikkeus. Kilpailu eri asioista tai ”nokkimisjärjestys” kiristää välejä, vaikka kilpailuasetelmaa ei pitäisi oikeasti ollakaan.

Erimielisyydet ja välienselvittelyt eivät ole sinänsä paha asia, vaikka ne voivatkin joskus tuottaa pahaa mieltä, niiden kautta opitaan tärkeitä asioita, kuten tunteiden käsittelyä ja ristiriitojen selvittelyä. Riidat ja erimielisyydet eroavat kiusaamisesta siinä, että ne ovat yleensä ohimeneviä ja hetkellisiä eikä niiden kohteeksi joudu jatkuvasti yksi ja sama ihminen.

Kiusaaminen voi olla poissulkemista, nimittelyä, selän takana pahan puhumista

Kiusaamista on, kun yhdelle ja samalle ihmiselle aiheutetaan toistuvasti ja tahallaan pahaa mieltä. Tekijöinä on joku tai jotkut, joita vastaan kiusatun on vaikea puolustautua. Kasvokkain kiusaaminen on yksi muoto, mutta esimerkiksi somessa kiusaaminen on ikävän yleistä.

Kiusaaminen voi olla muun muassa häirintää, syrjintää, poissulkemista, haukkumista, nimittelyä, selän takana pahan puhumista, loukkaavia vitsejä, fyysistä tai henkistä väkivaltaa tai vähättelyä.

Kiusaaminen pitää ensin tunnistaa ennen kuin sille voi tehdä mitään. Kiusaaminen voi vahingoittaa kiusattua pysyvästi. Kiusaaminen on rikos!

Kerro kiusaamisesta rohkeasti!

Jos sinä näet tai koet ikäviä tilanteita tallilla, kerro rohkeasti niistä opettajille, muulle henkilökunnalle tai RS Majoranin hallituksen jäsenille. Hallituksen yhteystiedot https://ratsastusseuramajoran.sporttisaitti.com/seura/hallitus/).

Olemme nimenneet myös Leppävaaran ratsastuskoululle KiVa-tyyppejä (kiusaamisen vastaisia tyyppejä), joille voi jutella ja joihin voi ottaa yhteyttä. Heitä ovat Susanna Majuri ja Olivia Koivunen.

Lisätietoja kiusaamiseen liittyen Yhtä Jalkaa -oppaasta ja KiVa-koulujen sivuilta

Tämän tekstin kirjoittamisen tukena ja lähteenä on käytetty mm. Suomen Ratsastajainliiton opasta Yhtä Jalkaa, ratsastuksen Reilu Peli. Paperivihkonen löytyy Majoranin ilmoitustaulun kupeesta lehti- ja paperitelineestä sekä SRL:n sivuilta.

Sivuilla 50-62 käsitellään kiusaamisen eri muotoja.

Lisätietoja myös http://www.ratsastus.fi/reilu_peli

Koulumaailman näkökulmasta tietoja kiusaamiseen löytyy Kiusaamisen Vastaisen Koulun -sivuilta osoitteesta http://www.kivakoulu.fi/ ja http://www.kivakoulu.fi/toimenpiteet_kotona. Sieltä löytyy mm. aihealueita ”Kiusatun tukeminen kotona”, ”Miten sivustaseuraaja voi auttaa kiusattua”, ”Jos lastasi on kiusattu kännykän avulla tai internetissä”, ”Jos lapsestasi julkaistaan loukkaavia tekstejä tai valokuvia” ja ”Lapseni osallistuu kiusaamiseen, mitä tehdä”.

Me-hengessä, kiusaamisenvastaisin terveisin,

Leppävaaran ratsastuskoulun henkilökunta ja RS Majoranin hallitus

PDF-tiedostoRS Majoran, asiaa kiusaamisesta syksy 2019.pdf (140 kB)
2.8.2019 päivitetty dokumentti