Vuosi 2014 Lahden Takkula

Jeanette Tinnis / Victor (kuvassa) sekä Hanna Kanerva / Silver sijoittuivat senioreiden estemestaruusluokassa jaetulle 14:lle sijalle. Kuva Teresa Pollari.

Tuloksekas oppimatka Takkulaan poiki useita sijoituksia

Tuntiratsastajien mestaruuskisat käytiin tänä vuonna Lahden Takkulassa perjantaista sunnuntaihin 1.-3.8.2014. Tuloksellisesti parhaat poiminnat olivat Hanna Kanervan / Silverin ja Jeanette Tinnisin / Victorin saavuttama jaettu 14:s sija senioreiden esteiden taitoarvosteluluokassa, kaksikon Susanna Salmio / Rasmus seitsemäs sija aikuisratsastajien koulumestaruusluokassa sekä Rondy Stenmanin ja Rasmuksen junioreiden koulufinaalin jaettu 14:s sija. Retken paras oppi oli kuitenkin useat erinomaiset suoritukset ja oivallukset, sekä ratsastajille että katsojille.

Perjantaina ratsastettiin kouluratsastuksen karsintaluokat. Sekä poni-, juniori- ja senioriratsastajilla oli kullakin kaksi karsintaluokkaa. Poni- ja junioriratsastajista lauantaisiin finaaleihin selviytyi yhteensä 18 parasta, yhdeksän kustakin karsintaluokasta. Senioreita oli enemmän ja finaaliin selviytyi yhteensä 22 ratsukkoa, 11 per luokka.

Aikuisratsastajien mestaruusluokassa ei ollut karsintaa, se ratsastettiin perjantaina. Viime vuoden voittajakaksikko Susanna Salmio / Rasmus (rekisterinimi Hulkur Rasmus) sijoittui siistin ja tyylikkään ratsastuksen jälkeen 33 ratsukon luokassa seitsemänneksi prosentein 62,000. Voittajan prosentit olivat 66,500.

Koulussa leppävaaralaisista finaaliin ylsi junioreissa ratsastanut Rondy Stenman / Rasmus. Kaksikko kirjasi perjantain karsintaluokan tulokseksi hienot 65,000 prosenttia ja sijoittui karsintaluokan kuudenneksi (23 ratsukkoa). Lauantain finaalin suoritus oli myös kaunis ja täsmällinen, pienellä unohduksella höystettynä, tulos 59,259 % ja sijoitus 14:s (18 ratsukkoa). Stenman ratsasti ensimmäistä kertaa Helppo A-tason ohjelman.

Muut kouluratsukot eivät hienoista suorituksista huolimatta selviytyneet finaaliin. Stenmanin kanssa samassa karsintaluokassa ratsastanut Katarina Ekholm / Victor (rekisterinimi Victor vd Kiekenshoef) sai tuloksen 60,200 %, sijoitus oli jaettu 16:s. Raviosuudessa kaksikko ei aivan yltänyt siihen loistokkuuteen, jota yhteistyö on parhaimmillaan poikinut, mutta toisaalta laukkaosuus meni yllättävänkin hyvin.

Poniratsastajien karsintaluokassa Teresa Pollari / Silver (rekisterinimi Silver Promise) sai tuloksen 60,200 % ja sijoittui jaetulle 13:lle sijalle. Rikko ensimmäisessä keskiravissa verotti vähän pisteitä muuten ehjässä suorituksessa.

Senioreiden koulukarsinnassa Tiina Horto / Desperado (rekisterinimi Desperado Ter Spelonck) päätyi sijalle 37 (41 ratsukkoa) tuloksella 52,200 %. Hevosen loikat ja kikkailu laukkaohjelmassa verottivat muuten hienosti sujuneen ohjelman pisteitä. Tuomari kiitteli radan jälkeen Hortoa hienosta tsemppaamisesta ongelmien jälkeen.

Virhepisteetön ja tyylikäs meno toi sijoituksia

Esteillä otettiin lauantaina tuntumaa kisatunnelmaan tervetuliaisluokissa. Arvosteluna oli clear round, eli puhtaasti radan hypänneet sijoittuivat luokassa jaetulle ykkössijalle. Leppävaaralaisnelikko suoriutui tehtävästään erinomaisesti, sillä senioreiden luokassa hypänneet Hanna Kanerva / Silver, Salla-Mari Kostia / Desperado ja Jeanette Tinnis / Victor tekivät puhtaat suoritukset.

Jenni Kannelsalo ja kouluradoilla urakoinut ja hieman väsähtänyt ja jännittynyt Rasmus saivat avausesteelle kiellon myötä ja ihanneajan ylityksestä yhteensä viisi virhepistettä. Kaksikon sijoitus oli 45:s (49 ratsukkoa). Kostian suoritus on erityisen maininnan arvoinen, sillä hän pystyi pitämään verryttelyssä kovasti ylikierroksilla käyneen Desperadon mahtavasti hallinnassa radalla.

Sunnuntain finaaleissa erinomaiset suoritukset saivat jatkoa. Seniorimme Jeanette Tinnis / Victor ja Hanna Kanerva / Silver sijoittuivat jaetulle 14. tilalle. Tämä oli hieman väsähtäneille ratsuille ja heidän päättäväisille kuljettajilleen työvoitto. Ensimmäisen vaiheen puhtaasti ratsastaneet pääsivät heti perään ratsastettavaan toiseen vaiheeseen, joka tyyliarvosteltiin. Sekä Tinnis että Kanerva saivat suorituksestaan 34,5 pistettä. Luokassa starttasi 76 ratsukkoa, voittajan tyylipistemäärä oli 42,0.

Salla-Maria Kostialle ja Desperadolle tuli ehjän suorituksen päätteeksi harmittava pudotus ensimmäisen vaiheen viimeiselle esteelle, eikä kaksikko päässyt toiseen vaiheeseen ja tyyliarvosteluun. Sarjaesteen väli oli isolaukkaiselle Desperadolle yksinkertaisesti liian lyhyt, vaikka laukka olikin hienosti paketissa. Jenni Kannelsalo puolestaan tsemppasi Rasmuksen aina ensimmäisen vaiheen toiseksi viimeiselle okserille, johon tuli kielto jonka seurauksena Kannelsalo suistui satulasta, onneksi ilman loukkaantumista.

Edustajamme voivat olla suorituksistaan ylpeitä, koko joukkue (sekä ihmiset että hevoset) esiintyi edukseen paitsi radalla, myös muuten, kuumuudesta ja väsymyksestä huolimatta. Kisoihin osallistuneet maksoivat kustannukset pääosin itse, myös seura osallistui kuluihin osaltaan. Kiitokset myös Hannele ja Heikki Mutikaiselle, jotka antoivat ratsastuskoulun hevoset kisaajien käyttöön!

Kisoissa joukkuetta valmensi Heidi Junkkarinen. Joukkueenjohtajina toimivat Camilla Fyhrqvist-Kokkonen ja Hanna Kanerva. Myös muita hallituslaisia auttoi joukkueen ja hevosten kanssa.

Kannattajien yhteiskyyti primuslaisten kanssa

Takkulan kisakatsomoissa RS Majoran ja Leppävaaran ratsastuskoulu kuuluivat myös muuten, sillä paikalle oli saapunut väkeä sekä omin kyydein että seuran järjestämässä kuljetuksessa. Koska suunnitellulle bussikyydille oli odotettua vähemmän osallistujia, bussin sijaan kuljetusvälineenä olivat kaksi pikkuautoa. Kyydissä oli myös kaksi Ratsastusseura Primuksen tyttöä. Kannatus oli äänekästä myös pitkän päivän (lähtö 6.30, paluu noin klo 20) viimeisten suoritusten aikana ja tytöt olivat esimerkillisiä myös muuten, kivaa oli!