Vuosi 2013 Lappeenranta

Aikuisratsastajien koulumestarit Susanna Salmio ja Rasmus. Kuva Anna Kannelsalo.

Tuntiratsastajien mestaruuskisat järjestettiin vuonna 2013 Lappeenrannassa 2.-4.8. ravirata-alueen ympäristössä. Kisareissun tähtihetki oli perusmajoranilaisen, Susanna Salmion, aikuisratsastajien kouluratsastuksen mestaruus Rasmuksen kanssa. Voittajakaksikon tulos 12 ratsukon kisassa oli 67,300%.

Muitakin sijoituksia saatiin, sillä Salla-Mari Kostia oli senioreiden estemestaruusluokassa Lucca-ratsulla kuudes, Jenni Kannelsalo samalla komistuksella 12:s ja poniratsastajien mestaruuskisassa Rondy Stenman ratsasti Silverillä seitsemänneksi. Salla-Marin ja Luccan tyylipisteet toisessa vaiheessa (puhtaan ensimmäisen vaiheen ratsastaneet selviytyivät toiseen vaiheeseen ja tyyliarvosteluun) olivat 59 ratsukon kisassa 73,5. Jenni ja Lucca keräsivät 67 pistettä, kun voittajaratsukon pisteet olivat 81,5. Kaksikko Rondy/Silver saivat 66,5 tyylipistettä, 39 ratsukon luokan paras palkittiin 80 pisteellä.

Kaikki muutkin edustajamme voivat olla suorituksistaan ylpeitä, koko joukkue esiintyi edukseen paitsi radalla, myös muuten. Junioreiden kouluratsastuksessa Sini Ollikainen/Rasmus (rekisterinimi Hulkur Rasmus) saivat tuloksekseen 55,300% ja sijoittui karsintaluokassa 24:nneksi. Senioreiden koulukarsinnassa Elisa Kankkunen ja Igor (rekisterinimi A.P.Igor) ratsastivat karsintaluokassa sijalle 29 tuloksella 54,400%. Lauantain finaaleihin pääsi poni- ja junioriluokista karsintojen (kaksi karsintaluokkaa kaikissa ikäryhmissä) yhteensä 15 parasta, senioreissa 18 parasta.

Esteillä otettiin lauantaina tuntumaa kisatunnelmaan tervetuliaisluokissa. Tervetuliaisluokissa rajoitettiin ratsukoiden määrää niin, että hevonen/poni sai osallistua luokkiin vain yhden ratsastajan kanssa. Näin poniratsastajissa Rondy Stenmanin kisa-avaus Silverillä jäi sunnuntain mestaruusluokkaan. Senioreissa Jenni Kannelsalo ei ratsastanut samasta syystä mestaruuskisaratsullaan Luccalla (rekisterinimi Lucca II) vaan Rasmuksella. Ratsukon tuloksena oli yksi pudotus ja jaettu 26. sija (38 ratsukkoa). Sama tulos oli kaksikolla Hanna Kanerva/Silver. Jeanette Tinnis/Igor sekä Salla-Mari Kostia/Lucca ratsastivat puhtaasti ja sijoittuivat samassa luokassa jaetulle ykkössijalle.

Sunnuntaina kaikissa mestaruusluokissa oli puhtaan perusradan ratsastaneille toisessa vaiheessa tyyliarvostelu. Hanna Kanervalle ja Silverille tuli ensimmäisessä vaiheessa yksi pudotus ja sijoitus 59 ratsukon kilpailussa oli 26.

Muut senioriratsastajat, Jeanette/Igor, Jenni/Lucca sekä siis Salla-Mari/Lucca ja ratsastivat puhtaasti ja selviytyivät toiseen vaiheeseen. Tuomarit pisteyttivät suoritukset seuraavasti: 6) Salla-Mari/Lucca 73,5 tyylipistettä, 12) Jenni/Lucca 67,0 tyylipistettä, 24) Jeanette/Igor 55,0 tyylipistettä (kielto toisen vaiheen viimeiselle esteelle). Lisätietoja kisoista http://www.hubertusseura.com ja http://sroy.sporttisaitti.com/

Kisoihin osallistuneet maksoivat kustannukset pääosin itse, myös seura osallistui kuluihin osaltaan. Kisoissa joukkuetta valmensi Heidi Junkkarinen. Joukkueenjohtajina toimivat Camilla Fyhrqvist-Kokkonen ja Hanna Kanerva.

Lappeenrannan kisakatsomoissa RS Majoran ja Leppävaaran ratsastuskoulu kuuluivat myös muuten, sillä seuran järjestämässä kannattajien bussikuljetuksessa oli lauantaina mukana yhteensä 20 matkustajaa. Kannatus oli äänekästä myös pitkän päivän (lähtö 6.30, paluu noin klo 21) viimeisten suoritusten aikana ja tytöt olivat esimerkillisiä myös muuten. Matkaseurana oli Primusseuran jäseniä.

Leppävaaran Ratsastuskoulun ja RS Majoranin joukkue 2013:

IGOR: Elisa Kankkunen & Jeanette Tinnis

LUCCA: Jenni Kannelsalo & Salla-Mari Kostia