Ratsastuskouluoppilaiden mestaruuskisat

Tiia Jaakkola ja Figaro ratsastivat estemestareiksi vuonna 2007. Kuva Maija Virtanen.

Ratsastusseura Majoranin ratsukot ovat osallistuneet vuosittain tuntiratsastajien mestaruuskisoihin, sekä koulu- että estekilpailuihin, vuodesta 1999 lähtien. Viime vuosina "tuntsarit" eivät ole olleet ohjelmassa automaattisesti, vaan tehoryhmäläiset ovat osallistuneet niiden sijaan tallin ulkopuolisiin kisoihin lähempänä kotitallia. Ennen tuntiratsastajien mestaruuskisa-aikaa, 1990-luvun puolivälissä, Leppävaaran ratsastuskoulun ja RS Majoranin edustajia nähtiin myös Villivarsa Junior Cupissa.

Leppävaaran ratsastuskoulu päättää osallistujat heinä-elokuun vaihteessa käytäviin kilpailuihin. Kisoihin osallistuvat maksavat kustannukset pääosin itse, mutta myös seura osallistuu kuluihin osaltaan ja kantaa reissun järjestelyvastuuta. Kisoissa joukkueella on mukana valvova ratsastuksenopettaja sekä joukkueenjohtaja..Viime vuosina "tuntsareihin" on järjestetty kyyti myös kannattajille.

Viidesti juhlittu mestaruutta

Ensimmäisen kerran RS Majoran osallistui Helsingissä Tuomarinkylässä järjestettyihin kisoihin vuonna 1999 yhden naisen ja hevosen joukkueella, kaksikolla Elisa Leppilampi / La Bamba. Menestystä ja erinomaisia sijoituksia on tullut useana vuonna ja mestaruuttakin on päästy juhlimaan viidesti.

Ensimmäistä seuran voittoa päästiin juhlimaan vuonna 2000, kun Elisa Leppilampi ratsasti Domanilla tuntiratsastajien Suomen mestariksi juniorien koulumestaruusluokassa Laaksolla, Helsingissä.

Vuonna 2003 15.-17.8. Turussa järjestetyissä kisoissa Elisa Leppilampi / Domani kruunattiin jälleen mestareiksi, tällä kertaa senioreiden kouluratsastuksessa. 3.-5.8.2007 Lahden Messilässä juhlittiin puolestaan Tiia Jaakkolan ja Figaron Suomen mestaruutta senioreiden esteratsastuksessa.

Vuonna 2010 30.7.-1.8. Lahden Messilässä estekaksikkona tutuksi tullut Hanna Kanerva voitti Brunolla senioreiden koulumestaruuden. Lappeenrannassa 2.-4.8.2013 kaksikko Susanna Salmio / Rasmus ylsi aikuisratsastajien mestareiksi kouluratsastuksessa.