Punametsän ratsastajien 1-tason seurakisat, 23.8.2015 ja 27.9.2015

Salla-Mari Kostia ja Desperado Punametsän estekisoissa 2015, kuva Jorma Kostia.
Katarina Ekholm ja Victor kisasivat Punametsässä Helppoa B:tä. Kuva Sofia Sinisalmi.

Tehoryhmäläiset hakivat kisaoppia Punametsässä

Leppävaaran Ratsastuskoulun ja Ratsastusseura Majoranin tehoryhmäläiset (juniori-, koulu- ja esteratsastajat) osallistuivat pohjoisespoolaisen Punametsän ratsastajien 1-tason seurakisoihin elo- ja syyskuussa. Esteratsastajat saivat maistaa kisajännitystä Punametsässä sunnuntaina 27. syyskuuta 2015.

Päivään mahtui monta asiaa, tässä muutama poiminta: Kisapäivän valmistelut ja aikataulutus, matka kisapaikalle, kisapaikalla aikataulujen hahmottaminen, hevosten ja ihmisten kuntoonlaitto, nopeatempoinen verryttely ja vieraat ratsukot siinä vierellä, hevosten ja ratsastajien jännitys ja sitten lopulta kisaradat.

Kaikki esteratsastajamme osallistuivat 80 cm luokkaan. Tuloksellisesti päivä oli kaksijakoinen. Sekä Bruno että Silver ihmettelivät erityisesti kahta aitaestettä ja Sofia Sinisalmen ja Teresa Pollarin tuloksina ratsujensa kanssa oli kahden kiellon vuoksi hylätty suoritus. Hanna Kanervan ja Silverin sekä Ida Inkisen ja Brunon suoritukset johtivat hylkäyksiin väärien teiden vuoksi.

Sekä Cabun että Desperadon molemmat radat ratsastajiensa kanssa olivat virheettömät. Ratsujen tie puhtiin suorituksiin oli hyvinkin erilainen, sillä Desperado kävi verryttelyssä hyvinkin kuumana, Cabu taas lämpeni hitaasti. Ratsastajat tekivät osansa tyylikkäästi ja tasaisesti, Jeanette Tinnis (9., aika 25,89) ja Iiris Hakaste (11., aika 27,76) Cabulla sekä Jenni Kannelsalo (10., aika 27,42) ja Salla-Mari Kostia (12., aika 27,90) Desperadolla. Luokan kuusi parasta sijoittui.

Susanna ja Rasmus jaetulle viidennelle sijalle koulukisoissa

Kouluratsastajien kisapäivä Punametsässä oli aiemmin, sunnuntai 23. elokuuta. Ronja Nurminen ja Victor (rekisterinimi Victor vd Kiekenshoef) sijoittuivat Helppo C:1-luokassa jaetulle 15:lle sijalle (28 osallistujaa) prosentein 61,500%. Muut majoranilaiset osallistuivat Helppo B:0-luokkaan.

Parhaiten majoranilaisista kisoissa pärjäsi konkari Susanna Salmio Rasmuksella (rekisterinimi Hulkur Rasmus), joka sijoittui jaetulle viidennelle sijalle prosentein 59,600% (27 osallistujaa). Luokan voittajan tulos oli 63,000%.

Muiden luokan majoranilaisten tulokset olivat erittäin tasaisia, tässä sijoitus ensin mainittuna 13) Katarina Ekhlolm / Victor 58,400%, 17) Iiris Kankkunen / Rasmus 57,000%, 18) Elisa Kankkunen / Cabu 56,800% ja 19) Sini Ollikainen / Cabu 56,200%. Desperado (rekisterinimi Desperado Ter Spelonck) jännittyi kouluradalla niin paljon, että Rondy Stenmanin oli järkevintä keskeyttää suoritus.

Edustavia majoranilaisia ja leppävaaralaisia liikkeellä

Sekä koulu- että esteratsastajien kisareissut sujuivat muutenkin mukavasti, sekä ratsastajat että ratsut käyttäytyivät esimerkillisesti ja olivat erittäin edustavia sekä radalla että radan ulkopuolella. Kilpailijoita ohjasi Heidi Junkkarinen. Kisoissa mukana oli myös leppävaaralaisia kannustamassa omiaan.