Jäsenkysely 2013

RS MAJORAN JÄSENKYSELY 2013, KOONTI

Ratsastusseura Majoranin jäsenkysely 2013 järjestettiin Majoran-viikon aikana 15.-21.4.2013. Seuratoimintaviikon aikana ja sen jälkeen toukokuun toiselle viikolle asti sai vastata kyselyyn, jonka vastauksia käytetään pohjana tulevien tapahtumien suunnittelussa ja toiminnan kehittämisessä.

Vastaajia oli yhteensä 31, joista seitsemän senioria ja 24 junioria. Vastaajissa oli sekä sellaisia, jotka kilpailevat säännöllisesti ja niitä, jotka eivät kisaa lainkaan. Myös suunnitelmat kilpailemisesta jakaantuivat tasaisesti eritasoisiin luokkiin sekä este- että koulupuolelle sekä katsojan rooliin.

Ajatuksia seurakisoista

Innostusta herätti kysymys, jossa tiedusteltiin vastaajien halukkuutta osallistua ns. ”jokeriratsukisoihin” eli kilpailemaan opettajien arpomalla mutta hyväksymällä itselle vieraammalla ratsulla ja kokeilemaan, miltä itselle vieras ratsu tuntuu kisatilanteessa. Kaikki vastaajat olivat innostuneita osallistumaan kokeiluun joko koulu- tai esteratsastuksessa. Idean ja luokan toteutuksen kiiteltiin tuovan lisähaasteita, mahdollisuuden kehittyä, tasapuolisuutta sekä se kiinnostaisi varmasti myös katsojia. Samalla muistutettiin, että kokemattomille hevosille pitää saada tutut ratsastajat kyytiin ja hevosen pitää soveltua luokkaan. Yksi vastaaja kommentoi, että kouluratsastuksessa suoritus perustuu harmoniaan ja jos ponia ei ymmärrä, on vaikeaa olla harmoninen ratsukko.

Noin kaksi kolmasosaa vastaajista kertoi olevansa tyytyväinen seurakisojen yleiseen sujuvuuteen sekä noin puolet vastaajista buffetin hyvään tarjontaan. Vastaajat kiittelevät myös sitä, että kisoissa on hyvä henki, epäonnistumisia ei tarvitse pelätä, ihmiset ovat ystävällisiä ja että tsempparipalkinnot ovat hyvä juttu.

Kehitettävää seurakisoissa on kolmanneksen mielestä aikatauluissa, jotka voisivat olla löysemmät. Vastauksista löytyi myös toiveita siitä, mitä buffetissa voisi olla myynnissä (lämmin ruoka, useammin vohveleita ja limsaa). Pari vastaajaa toivoi parempaa kävelytysaluetta talvisin, lisää istumapaikkoja ulkokisoihin sekä kuuluvampaa kuulutusta.

Pitkä lista tapahtumia, joihin halutaan osallistua

Lähes kaikki jäsenkyselyyn vastanneista haluavat jatkossakin osallistua seurakilpailuihin, pikkujouluihin, Hubertus-ratsastukseen, vikellysdemoon, tutustua muihin hevoslajeihin kuin ratsastukseen sekä tuntiratsastajien mestaruuskisoihin katsojana.

Noin puolta vastaajista kiinnosti osallistuminen koulu-, este- tai opedemoon, hevostaitokisaan, kehonhallintakurssille, tuntiratsastajien mestaruuskisoihin ratsastajana, vapaaehtoispassikilpailuun, hevostavaroiden kirpputorille joko myyjänä tai asiakkaana tai hankkia lippuja tapahtumiin seuran kautta.

Muutama mainitsi, että haluaa jatkossa osallistua ponilympialaisiin, Horsebic-tunnille tai lähteä tutustumisretkelle Ypäjän Hevosopistolle, kilpatalleille, Sea Horse Weekille Hankoon tai osallistua puomien maalaustalkoisiin ja hevos/poni-agilitykisoihin.

Vastaajien mielestä monipuoliset tapahtumat parasta Majoranissa

Kun jäsenkyselyssä kysyttiin, mikä RS Majoranissa on parasta, toimivinta, lähes kaksi kolmesta vastaajasta kiitteli aktiivista seuratoimintaa, monipuolisia tapahtumia ja järjestelyjen onnistumista. Noin kolmasosa vastaajista kiitteli myös seuraväen intoa kehittää asioita nopeasti sekä helposti lähestyttäviä, ystävällisiä ihmisiä. Joka neljäs vastaaja muistutti erikseen, että seurassa on hyvä yhteishenki ja ”kaikki mukaan” –asenne. Yksi vastaajista kiitteli myös seuran tiedotusta.

Kun vastaajilta kysyttiin, mihin seuran tulisi jatkossa kiinnittää huomiota, vastauksia tuli vähän ja joku huomautti, että jatkakaa vaan samaan malliin. Yksittäisten vastaajien mielestä tulisi kiinnittää huomiota junioreihin ja uusiin jäseniin. Toiveissa oli myös vaihtuvuutta kisaratsuvalintoihin, etteivät samat ratsastajat kisaa aina samalla ratsulle. Joku toivoi myös, että ponin tai hevosen voisi aina ottaa mukaan palkintojenjakoon.

Palautetta tuli myös ratsastuskouluun liittyen, kerromme sitä eteenpäin. Toiveissa oli mm. mikroaaltouuni hoitajille, uusia varusteita hevosille ja poneille, muutoksia tuntien alkamisaikoihin, vähemmän hälinää tallissa sekä saada paremmin avustajia ja taluttajia pienille, panostaa siihen enemmän.

Hyviä eväitä toimintalinjan päivitystä varten

Jäsenkyselyssä kysyttiin myös vastaajien ajatuksia keväällä valmistuneeseen toimintalinjaan liittyen. Toimintalinja päivitetään RS Majoranin syyskokouksessa lokakuussa ja vastaukset otetaan päivityksessä huomioon, myös grafiikkaa parannetaan. Vastaajien mielestä toimintalinja kuvaa erittäin hyvin seuran toimintaa ja tavoitteita.

Vastaajat kertoivat myös, mitkä heidän mielestään ovat seuran tärkeimmät tehtävät. Noin kolmasosa vastaajista listasi, että kilpailujen ja tapahtumien (myös rataharjoitukset) järjestäminen on seuran tärkein tehtävä, liikuttaa ja opettaa tapahtumien avulla osallistujia hevostaitajiksi, toimimaan yhteistyössä hevosen kanssa sekä saada ihmiset kiinnostumaan ratsastuksen eri asioista. Muutamat vastaajat korostivat myös pehmeitä arvoja: yhteisöllisyyttä, yhteenkuuluvuutta, hyvän hengen luomista, hevosten ja talliväen hyvinvointia sekä jäsenten ja tallin yhteistyötä. Muutama vastaaja muistutti, että seuran tärkein tehtävä on ajaa ja huolehtia jäsentensä eduista ja asennekasvattaa varsinkin nuoria. Yksi vastaaja muistutti junioritoimikunnan merkityksestä.

Jäsenkyselyn viimeisessä kohdassa kysyttiin vastaajilta, olisiko heillä ehdotuksia seuran toimintaan liittyen. Seuran aktiivisuutta ja toimintapäiviä kiiteltiin, samalla toivottiin kuitenkin lisää tapahtumia. Toivelistalla oli pikkujoulujen uudistaminen sekä seuratuotteiden ottaminen myyntiin aiemmin, hyvissä ajoin ennen käyttökautta.

Kiitos hurjasti kaikille vastaajille! Saimme paljon hyviä vinkkejä kehittää toimintaamme ja olemme otettuja saaduista kehuista :-D

Liitteenä löytyy samainen koonti vastauksista sekä alkuperäinen kyselylomake.