Majoranin historiatietoja

Kuva Leppävaaran ratsastuskoulun kentältä 5.3.1989, kuvassa Eija Komulainen ja Basser, kuvaaja Erja. Ensimmäiset seurakisat järjestettiin myöhemmin syksyllä samana vuonna.

Ratsastusseura Majoran ry on perustettu 26.9.1989 Leppävaaran ratsastuskoululla, sen rekisterinumero on 152635 ja kotipaikka Espoo. Perustamisasiakirjan allekirjoittivat Heikki Mutikainen, Maarit Seitsonen ja Kari Kuikka. Vahvoina taustavaikuttajina seuran synnyssä olivat myös Hannelen vanhemmat Atri ja Leena Rajakaltio. Hannele ja Heikki Mutikaisen perustama Leppävaaran ratsastuskoulu aloitti toimintansa keväällä 1988.

RS Majoranin perustavassa kokouksessa oli läsnä kaikkiaan 35 tulevaa jäsentä, joista jopa 24 oli juniori-ikäisiä. Ensimmäisen hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Heikki Mutikainen ja sihteeriksi Maarit Seitsonen. Muita jäseniä olivat Linnea Fagerroth, Marttiina Jaatinen, Kari Kuikka, Riitta Hyvönen ja Ritva Pesonen. Kari Kuikan aloitteesta seuran nimeksi tuli Ratsastusseura Majoran, eikä esim. Leppävaaran Ratsastajat, koska lyhenteenä se olisi taipunut muotoon LepRa ja viitannut ikävästi sairauteen.

Nimi RS Majoran viittaa Heikki Mutikaisen entiseen kisahevoseen, Majoraniin, jolla hän oli mm. sijoittunut kansainvälisesti ja saavuttanut SM-mitaleita. Se käyskenteli arvonsa mukaisesti tallin mailla vapaana.

RS Majoran hyväksyttiin Suomen Ratsastajainliiton (SRL) jäseneksi vuonna 1990 ja saman vuonna otettiin käyttöön seuran logo.

RS Majoranin ensimmäisenä toimintavuotena jäseniä rekisteröitiin 35. Ensimmäisen kokonaisen toimintavuoden 1990 päättyessä jäseniä oli jo lähes 80 ja vuonna 1991 jäsenistön määrä ylitti ensimmäisen kerran sadan henkilön rajapyykin. Yli 200 jäsenen lukema saavutettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2000, kun jäseniä oli 210. Toistaiseksi seuralla on parhaimmillaan ollut jäseniä 350, vuonna 2013.

Lisää seuran historiasta mm. juhlavuosia varten kirjoitetuista dokumenteista, RS Majoran 30 vuotta, RS Majoran 25 vuotta ja RS Majoran 20 vuotta, löydät ne tämän tekstin alta.