Päivitetyt kvaalaussäännöt julkaistu

23.6.2019

Kvaalaussääntöjä on täsmennetty alkaneelle kvaalauskaudelle, joka alkoi jo seuramestaruuskisoista 19.5.2019. Nyt säännöt on vihdoin saatu julkaistua. Sääntöjen edellisten vuosien tulkintaan ei ole tullut muutoksia, niitä on vain kirjoitettu enemmän ”auki”, niitä on täsmennetty.

Seuramestaruuksista kilpaillaan kolmessa ikäluokassa: Alle 16-vuotiaissa poniratsastajissa, junioreissa ja senioreissa. Täsmennyksiä on kirjattu nimenomaan ikäluokkasysteemin poikkeuksiin, joita ovat a) vanhempaan ikäluokkaan siirtyvät ratsastajat, b) vaikeammissa luokissa säännöllisesti kisaavat ratsastajat sekä c) ponikoosta ulos kasvaneet poni-ikäiset ratsastajat. Alle 18-vuotiaat, jotka starttaavat seurakisoissa hevosilla, lasketaan junioreiksi.

a) Siirtymävuonna vanhempaan ikäluokkaan siirtyvä ratsastaja voi halutessaan kilpailla ”nuoremmassa” luokassa, jos hän on siihen kvaalannut, muttei ole kvaalannut vanhemmassa ikäluokassa. Esimerkki: Mestaruuskisavuoden alussa 18-vuotta täyttänyt voi kilpailla juniorimestaruudesta, jos hän on kvaalannut 70 cm esteluokassa, muttei ole kvaalannut 80 cm esteluokasta.

b) Säännöllisesti ikäluokkaansa vaikeammissa luokissa kisaavat ratsastajat ratsastavat mestaruuskisoissa omaa ikäluokkaansa ylempänä. Esimerkiksi säännöllisesti 70 cm, 80 cm tai He B-luokissa kisaava poni-ikäinen ratsastaja kilpailee lähtökohtaisesti mestaruuskisoissa junioreissa. Kisaluokka täsmennetään oman opettajan kanssa ja ratsastajan toivetta kisaluokasta kuunnellaan.

c) Poniratsastajissa voivat ratsastaa ponikokoiset ratsastajat. Pitkät ja muuten ponikoon ohittaneet ratsastajat kilpailevat junioreissa edellyttäen, että heillä on juniorien mestaruusluokkaan vaadittava kvaali.

Kisojen kvaalien kirjauksessa, kun kisatuloksista poimitaan kvaalanneet, ratsastaja lasketaan ikäluokkansa edustajaksi (ikänsä mukaan poniratsastajaksi, junioriksi tai senioriksi). Kvaalauslistassa (mihin kootaan kaikki toistaiseksi kvaalanneet) hänet sijoitetaan kuitenkin ensisijaisesti siihen ikäluokkaan, johon kvaali oikeuttaa.

Kvaalaussäännöt kokonaisuudessaan löytyvät liiteenä ja osoitteesta https://ratsastusseuramajoran.sporttisaitti.com/kilpailut/seurakilpailujen-saannot/

Otahan yhteyttä seuran hallitukseen (esim. Anu Helomaahan), mikäli sinulla on kysyttävää kvaalanneisiin liittyen!

• Kvaalaaussäännöt 2019.pdf (95 kB)
    Kvaalaussäännöt RS Majoranin seuramestaruuskisoihin pääsemiseksi, päivitetty 26.5.2019. Kvaalauskausi alkoi seuramestaruuskisoista 19.5.2019.