Heikki Mutikainen jakoi oppia kouluratsastusklinikalla

12.4.2017

Kouluratsastusklinikka pidettiin Leppävaaran ratsastuskoululla lauantaina 8.4.

Hannele ja Heikki Mutikainen järjestivät ratsastuskoulun ja RS Majoranin väelle ilmaisen kouluratsastusklinikan lauantaina 8.4.2017. Tapahtumaa oli tullut seuraamaan yhteensä noin 50 henkeä. Tapahtuman alussa oli teoriaosuus, jossa Heikki näytti suoritettavia harjoituksia Oliverin selässä ja kertoi ajatuksistaan niihin liittyen. Teoriaosuuden jälkeen demoratsukot ratsastivat samoja harjoituksia.

Demoratsukoina olivat seuraavat ratsastuskoulun oppilaat ja opetusratsut: Jenni Ek – Biko, Tiina Horto – Ugana, Elisa Kankkunen – Rex ja Susanna Salmio – Petrus.

Klinikassa keskityttiin hevosen, ratsastajan ja ratsukon tasapainon löytämiseen, sekä ratsastajan apujen käyttöön (kaasu/jarru). Tehtäviä suoritettiin loogisesti edeten seuraavaan apuun vasta, kun huomattiin, että hevonen reagoi juuri käytettyyn apuun.

Heikki kertoi myös, että pitää uskaltaa istua mukaan liikkeeseen ja käyttää apuja aluksi siellä, missä on helppo saada haluttu tulos. Esimerkiksi kulmassa on helppo ajaa, kun hevonen ei pääse yhtä helposti juoksemaan pois alta, vaan se joutuu kantamaan itsensä, kuten volteillakin. Lopuksi huomasivat sekä ratsastajat että yleisö, kuinka suuri parannus saatiin aikaiseksi laukkatyöskentelyssä.

Klinikka oli antoisa ja hyödyllinen monen tasoisille ratsastajille ja erilaisille hevosille. Kiitos kaikille mukana olleille, erityisesti Mutikaisille ja demon ratsastajille!

Kuvagallerian kuvia löydät TÄÄLTÄ.