Seurakilpailussa ei-jäsenellä on oltava Green Card- tai Green Card Plus -vakuutuskortti

12.2.2017

SRL päivittänyt kilpailujärjestelmän sääntöjään vuoden alusta

Suomen Ratsastajainliitto ry:n kilpailujärjestelmän muutokset 1.1.2017 alkaen

Huomiolaatikolla korostettu meihin vaikuttava sääntökohta. Harjoituskilpailuihin eli RS Majoranin seurakilpailuihin osallistuvilta edellytetään joko ratsastusseuran jäsenyyttä tai Green Card- tai Green Card Plus -vakuutuskorttia. Green Cardilaiset maksavat ei-jäsenen lähtömaksun, siis 40 euroa (jäsenen hinta 30 euroa).

I-taso

• I-tason kilpailut ovat alin Suomen Ratsastajainliiton virallisen kilpailujärjestelmän taso.
  • Kaikki I-tason kilpailut ja kilpailukutsut kokonaisuudessaan luokkatietoineen tulee julkaista KIPAssa. I-tason kilpailukutsun voi julkaista vain SRL:n toimihenkilöoikeuden omaava henkilö. Tarvittaessa kilpailun sääntöjenmukaisuudesta vastaava SRL:n toimihenkilö tai tuomarina toimiva henkilö. (ratsastuksenopettaja tai -ohjaaja) voi pyytää kutsun julkaisemista SRL:sta tarkastettuaan kutsun.
  • I-tason kilpailuissa edellytetään voimassa oleva maksettu E-kilpailulupa tai D-, B-, A- tai kansainvälinen kilpailulupa sekä jäsenmaksu.
  • E-kilpailulupalasku hankitaan verkkokaupasta, www.ratsastus.fi. Hinta on 10 euroa.
    E-lupaan voi halutessaan yhdistää lisävakuutuksen, jolloin hinta on 20 euroa.
  • Hevosella, jonka tiedot eivät ole KIPAssa, ei voi kilpailla I-V tason kilpailuissa. SRL siirtää pyynnöstä Hippokseen rekisteröidyt hevoset KIPAan. Tiedon siirto kestää yhden vuorokauden.
  • I-tason kilpailuissa hevosilta ei edellytetä rokotussuojaa, ellei kilpailukutsussa toisin mainita tai ellei samassa kilpailussa ratsasteta luokkia, joissa hevosten rokotus on pakollinen. Tällöin rokotussäännöt menevät ylemmän luokan mukaan.
  • I-tason ilmoittautuminen tehdään aina KIPAn kautta jäsenyyden ja kilpailuluvan tarkastamiseksi. Järjestäjä voi lisätä ratsukoita kilpailuun. Tällöin järjestäjä vastaa E-luvan tarkistamisesta ja siitä, että hevonen on KIPAn rekisterissä.
  • Kilpailijan/ratsukon tulos kvaalijärjestelmässä huomioidaan vain KIPAssa julkaistujen PDF-tulostietojen perusteella lajisääntöjen mukaan (tai Equipen tuloslistojen mukaisesti, 2-taso ->).
  • I-tason luokkia voi järjestää 2-5 tason kilpailuiden yhteydessä. Niistä tulee tehdä erillinen kilpailukutsu KIPA:an.
  • Vuoden 2017 jäsenmaksu ja kilpailulupa täytyy hoitaa ajoissa. Luvan voimaantulo kestää 4-5 vrk.
  • Maksettua E-lupaa ei hyvitetä, jos ratsastaja hankkii kauden aikana korkeamman tason kilpailuluvan.

Harjoituskilpailut

• Kilpailut, joita ei julkaista KIPAssa, ovat harjoitustapahtumia – eivät liiton virallisen kilpailujärjestelmän mukaista kilpailutoimintaa. Näistä voidaan käyttää nimitystä ”harjoituskilpailu”.
  • Harjoituskilpailuita voivat järjestää SRL:n jäsentallit ja -seurat, jolloin kyseessä on normaalia harrastetoimintaa.
  • Tapahtumissa ovat voimassa jäsenseurojen ja -tallien edut (mm. vakuutukset, vapaaehtois- ja vastuuvakuutus sekä Gramex- ja Teosto-sopimukset)
  • Osallistujilta edellytetään ratsastusseuran jäsenyyttä tai Green Card- tai Green Card Plus -vakuutuskorttia.

• Harjoituskilpailuissa on oikeus käyttää SRL:n kilpailusääntöjä soveltuvin osin.

• Harjoituskilpailuissa suositellaan käytettävän SRL:n virallisia toimihenkilöitä.
  • Näiden tapahtumien julkaisemisesta, läpiviennistä ja oikeellisuudesta vastaa järjestäjä. Tietoja ei julkaista KIPAssa.
  • Harjoitustapahtumien/-kilpailuiden luokkavalinnoista, tulosten julkaisemisesta ja palkinnoista päättää järjestäjä.
  • Harjoitusluokkia voi yhdistää I-tason kilpailuun tekemällä niistä maininnan I-tason kilpailukutsun erityismääräyksiin. Ilmoittautumisia harjoitusluokkiin ei voi tehdä KIPAn kautta eikä niiden tuloksia julkaista KIPAssa.