Aira Toivolan istuntaluennolla ahaa-elämyksiä

9.11.2016

Kuvaa istuntaluennolta, kuvaaja Anu Helomaa.
Kuva mattopilatestunnilta, kuvaaja Aira Toivola.

Seuralla on oma "Tasapainoinen ratsukko-kirja", sitä saa lainaksi.

Aira Toivola on ratsastusvalmentaja, pilates- ja ratsastuspilatesohjaaja sekä monipuolinen fysioterapia- ja kuntoutusalan ammattilainen. Hänen opeistaan saimme nauttia liikuntatreffeillä sunnuntaina 30.10. klo 10 alkaen istuntaluennon ja mattopilatestunnin muodossa. Toivola on kehittänyt oman AT-ratsastuspilateksen käytännön kokemustensa pohjalta, hänen uusin kirjansa ”Tasapainoinen ratsukko” julkaistiin syyskuussa.

Tapahtuma järjestettiin Jupperin koululla, osanottajia paikalla oli yhteensä 20. Se oli avoin RS Majoranin jäsenille ja osallistumismaksu junioreille ja opiskelijoille oli 15 euroa, senioreille 20 euroa.

Toivola valmentaa sekä huippu-urheilijoita että harrasteratsastajia ja kuntoutujia. Lähes kahdenkymmenen vuoden työkokemus fysioterapia- ja kuntoutusalalta sekä monipuolinen hevosharrastus ovat antaneet hänelle työkalut opettaa ihmisille kehonhallintaa ja ratsastusta.

Aira Toivola kertoi ja näytti luento-osuudessa keskivartalon lihasten merkityksen voiman välittäjänä, mistä oikea ratsastusasento rakentuu, minkälainen on hyvä ratsastajan ryhti, mistä koostuu hyvä istunta, mikä on kehonhallinnan merkitys ja mitä lihaksia tulisi esimerkiksi keventäessä käyttää. Tuija Rahkamaa oli vapaaehtoisena ”mallinukkena” ja demonstroi asentomuutoksia ja niiden vaikutusta. Osallistujat saivat myös monisteen muistuttamaan tärkeistä asioista.

Mattopilatestunnilla toistettiin oikeaa sisään- ja uloshengitystekniikkaa ja tehtiin samalla erilaisia jumppa- ja koordinaatioliikkeitä. Oleellista oli pitää keskivartalo tietyssä asennossa. Toivola kiersi korjaamassa asentoja osallistujien joukossa. Yleinen havainto oli paitsi erityisesti takareisien kireys, puolierot, ”väärien” kehonosien jännittäminen ja myös muuten yleinen jäykkyys. Saimme tärkeän kotiläksyn tehdä asialle jotain ja helpottaa näin hevosten työtä.

Jaana Nikkola lahjoitti seuralle Toivolan tuoreen kirjan ”Tasapainoinen ratsukko”, jota lainataan seuran jäsenille. Kerrothan lainaustoiveestasi Anu Helomaalle (puh. 040 592 2929, anu.helomaa@iki.fi). Toivola myi tilaisuudessa myös kirjojaan, niitä ostettiin ahkerasti.

Toivola on ratsastuksenopettaja Laura Haasalan ystävä ja ”oppiäiti”, hänen oppejaan hyödynnettiin mm. kesän istuntakurssilla. Lisätietoa Toivolasta ja hänen filosofiastaan löytyy osoitteesta http://www.ratsastuspilates.fi/