Jihaa! Ratsastuskokemus lännen tyyliin

2.11.2015

Länkkärijalustin, kuva Mia Rautava.
Malla Flamen kyydissä, kuva Malla Paajanen.
Alkukaarrossa Iiris ja Rudi, kuva Malla Paajanen.

Täydennetty Riitta Kososen jutulla lännenratsastuksesta kouluratsastajan silmin.

RS Majoran järjesti tutustumisretken lännenratsastukseen Jokirannan ratsastuskoululle Hyvinkäälle. Retkipäiväksi muuttui lopulta lauantai 31.10.2015. Matkaan lähti kahdeksan kokeilijaa, yhtä lukuun ottamatta lännenratsastuskokeilu oli osallistujille ensimmäinen. Ratsastajat maksoivat omat tuntinsa, RS Majoran hoiti järjestelyt ja sai lahjaksi ilmaiset kyyditykset osallistujien työsuhdeautojen myötä.

Retken aluksi seurasimme Suomen trail-kärkiratsastajan ja ratsastuskoulun omistajan ja opettajan Pirjo Marjasen pitämää valmennusta. Hän kertoi samalla lajin ominaispiirteistä, tavoitteista ja myös miten oli itse päätynyt lajin pariin. Trail on yksi lännenratsastuksen all aroundin alalaji. Kilpailutoiminta jakautuu käytännössä reiningiin ja all around -lajeihin.

Valmennusryhmä valmistautui seuraavan päivän kisoihin ja harjoitteli kisojen tehtäviä. Lisämielenkiintoa valmennukseen toi se, että yksi valmennushevosista, Rudolf Rednose eli Rudi, jatkoi myös meidän tunnillemme. Valmennuksessa oli myös Marjasen kilpahevonen Mosly Investin Gold, jolla hän oli harjoitellut ja kilpaillut Saksassa pari kuukautta syksyn alussa. Tehtävät olivat mielenkiintoisia ja todella osoittivat, kuinka hyvin hevoset olivat kuulolla ja sekin näkyi, jos keskittyminen herpaantui.

Avustajien avustuksella saimme hevoset kuntoon, satulat selkään (!) ja pääsimme ratsaille. Ratsukkomme olivat: Rudolf Rednose eli Rudi ja Iiris, Liikun Osku eli Ossi ja Anni, Elawa eli Ella ja Mia, Miss Becky Edition eli Eddie ja Maaret, Hespian eli Hese ja Tuija (Anun työkaveri), Guller eli Kalle ja Aavi (Anun työkaverin tytär), Flame ja Malla, sekä Merry ja Anu.

Harjoittelimme apujen käyttöä, pysähtymistä, peruutusta, joggingia (pientä ravia, hölkkäämistä), laukkaa pysähdyksen ja peruutuksen jälkeen, ravista ja laukasta muihin askellajeihin hidastamista (leg slow, ainakin näin muistimme termin) ja pysähtymistä sekä spinnejä molempiin suuntiin (spinning, tavallaan takaosakäännöksiä paikallaan). Apujen lisäksi äänimerkit auttoivat tehtävien suorittamisessa. Oman lisähaasteensa tekemiseen toivat erilaiset varusteet, ohjien pitely ja käyttäminen ylipäänsä sekä erilaiset avut.

Lopuksi Marjanen hyppäsi vielä pyynnöstämme Ossin selkään ja näytti kuinka helppoja tehtävät voivatkaan olla, jopa ilman suitsia!

Länkkärikokemus oli avartava ja ajatuksia herättävä, ja yksinkertaisesti erittäin mukavaa! Tuntemuksia tuli onnistumisista ja oivalluksista, mutta myös avuttomuudesta ja kommunikaatiovaikeuksista. Ratsastuksen eri lajeissa on paljon samaa, mutta myös valtavasti eroja. Voimme lämpimästi suositella!

Lisätietoja Jokirannan ratsastuskoulusta ja yrityksestä sen taustalla löytyy osoitteesta http://jokirannanratsastuskoulu.fi. Ratsastuskoulu on myös facebookissa ja sillä on oma Twitter-tilinsä, löytyvät nimellä Ruuna-Remmi Oy. Lisätietoja lännenratsastuksestä ylipäänsä löytyy osoitteesta http://www.ratsastus.fi/lannenratsastus/lajit

Kuvia lisätty Kuvagalleriiaan, katso lisää TÄÄLTÄ.

Täydennetty: Liitteenä Riitta Kososen kirjoittama juttu lännenratsastuksesta kouluratsastajan silmin Hevoset ja Ratsastaja -lehdessä vuonna 2012.