Kvaalaussäänöt ennallaan, selityksiä täsmennetty

9.2.2015

9.2.2015 (Säännöt ennallaan, selityksiä täsmennetty)

KVAALAUSSÄÄNNÖT

RS MAJORANIN SEURAMESTARUUSKISOIHIN

Ikäluokat

RS Majoranin seuramestaruuksista kilpaillaan kolmessa ikäluokassa: Alle 16-vuotiaissa poniratsastajissa, junioreissa ja senioreissa. Alle 16-vuotiaiksi poniratsastajiksi lasketaan ne, jotka täyttävät seuramestaruuskisavuonna enintään 16 vuotta. Junioriluokan ratsastajia ovat puolestaan ne, jotka täyttävät kisavuonna enintään 18 vuotta. Senioriratsastajia ovat kaikki yli 18-vuotiaat ratsastajat. Alle 18-vuotiaat, jotka starttaavat seurakisoissa hevosilla, ovat junioreita.

Poikkeuksena näihin ikäluokkiin ovat vanhempaan ikäluokkaan siirtyvät ratsastajat. Siirtymävuonna tällainen ratsastaja voi halutessaan kilpailla ”nuoremmassa” luokassa, jos hän on siihen kvaalannut, muttei ole kvaalannut vanhemmassa ikäluokassa. Esimerkki: 19-vuotias voi kilpailla juniorimestaruudesta, jos hän on sijoittunut Helppo B-yksilöluokassa muttei ole täyttänyt jotain seniorien koulumestaruuden kvaalauspykälistä.

Kouluratsastusohjelmat ikäluokittain

Alle 16-vuotiaat poniratsastajat / Helppo C-tasoinen kouluohjelma

Juniorit (18-vuotiaat tai nuoremmat ratsastajat) / Helppo B-tasoinen kouluohjelma

Seniorit (yli 18-vuotiaat ratsastajat) / Helppo A-tasoinen kouluohjelma

Esteratsastuskorkeudet ikäluokittain

Alle 16-vuotiaat poniratsastajat / rataesteet 60 cm

Juniorit (18-vuotiaat tai nuoremmat ratsastajat) / rataesteet 70 cm

Seniorit (yli 18-vuotiaat ratsastajat) / rataesteet 80 cm

RS Majoranin seuramestaruuskilpailuihin kvaalaaminen kouluratsastuksessa

Alle 16-vuotiaat poniratsastajat

1. Helppo C -yksilöluokassa sijoitus kolmen (3) parhaan poniratsastajan joukkoon hyväksytyllä tuloksella (yli 50%).
  2. Helppo B -yksilöluokassa sijoitus kolmen (3) parhaan poniratsastajan joukkoon hyväksytyllä tuloksella (yli 50%).
  3. Sijoitus (ruusukesija) minkä tahansa tasoisessa ryhmäkoululuokassa ja lisäksi hyväksytty tulos (yli 50%) Helppo C tai vaikeammassa yksilöluokassa.

Juniorit

1.   Helppo B -yksilöluokassa sijoitus kolmen (3) parhaan junioriratsukon joukkoon hyväksytyllä tuloksella (yli 50%).

2.   Helppo A -yksilöluokassa sijoitus kolmen (3) parhaan junioriratsukon joukkoon hyväksytyllä tuloksella (yli 50%).

3.   Sijoitus (ruusukesija) Helppo B/A tasoisessa ryhmäkoululuokassa ja lisäksi hyväksytty tulos (yli 50%) Helppo B tai vaikeammassa yksilöluokassa.

4.   Sijoitus (ruusukesija) missä tahansa yksilöluokassa, joka on Helppo B -luokkaa vaativampi hyväksytyllä tuloksella (yli 50%).

Seniorit

1. Sijoitus (ruusukesija) senioreille avoimessa luokassa (kuitenkin tasoltaan Helppo B/A) tai sijoittuminen kolmen (3) parhaan senioriratsukon joukkoon hyväksytyllä tuloksella (yli 50%).

2.   Sijoitus (ruusukesija) Helppo B/A –tasoisessa ryhmäkoululuokassa ja lisäksi hyväksytty tulos (yli 50%) senioreille avoimesta yksilöluokassa (kuitenkin tasoltaan Helppo B/A).

Jos kvaalanneita on vähemmän kuin kahdeksan, ryhmää täydennetään prosenttien mukaan paremmuusjärjestyksessä kvaalauskaudella (heinäkuusta huhtikuulle) kisatuista senioreille avoimista luokista (kuitenkin tasoltaan Helppo B/A).

Huomio! Ratsastuksenopettajat määrittelevät kilpailuihin osallistuvien ratsukoiden tason ja heille sopivat luokat.

RS Majoranin seuramestaruuskilpailuihin kvaalaaminen esteratsastuksessa

Alle 16-vuotiaat poniratsastajat

1. Sijoitus kolmen (3) parhaan poniratsastajan joukkoon hyväksytyllä tuloksella 60 cm esteluokassa.
  2. Sijoitus kolmen (3) parhaan poniratsukon joukkoon hyväksytyllä tuloksella 70 cm tai korkeammassa luokassa.

Juniorit

1. Sijoitus kolmen (3) parhaan junioriratsukon joukkoon hyväksytyllä tuloksella 70 cm tai sitä korkeammassa luokassa.

Seniorit

1. Sijoitus kolmen (3) parhaan senioriratsukon joukkoon hyväksytyllä tuloksella 70 cm tai sitä korkeammassa luokassa.

Kysymyksiä ja vastauksia:

* Olen 16-vuotias, ratsastan hevostunneilla, seurakisoissa olen ratsastanut poneilla Helppoa C:tä ja esteillä 60 cm luokkia. Voinko kisata seuramestaruuksista junioreissa? - Et. Sinulla tulee olla juniorikvaalaus (Helppo B tai väh. 70 cm).

* Olen poniratsastaja ja sijoituin Helppo C -luokassa toiseksi. Miksi en ole kvaalenneiden listassa? - Olethan seuramme jäsen? Kvaalaus edellytää seuran jäsenyyttä (maksun tulee olla kirjautunut järjestelmäämme). Toinen vaihtoehto on, että on tapahtunut jokin erehdys, joten olethan yhteydessä hallituksen jäseniin, niin korjaamme tilanteen.

Olen 15-vuotias, ratsastan hevostunneilla ja seurakisoissa olen ratsastanut sekä poneilla että hevosilla Helppoa B:tä. Sain hyväksytyn tuloksen ratsastaessani ponilla ja olin toiseksi paras alle 18-vuotias. Mihin olen kvaalautunut, voinko ratsastaa junioreissa mestiksissä? - Ensisijaisesti kvaalaukset tehdään omaan ikäluokkaan. Tässä tapauksessa sait kvaalin sekä poniratsastajiin että junioreihin, joten opettajan suosituksesta saat kilpailla junioreissa, mikäli näin sovitaan.

Täytän mestaruusvuonna 19 v. ja olen kvaalannut esteratsastuksessa sekä junioreihin että senioreihin. Missä kilpailen mestiksissä? - Lähtökohtaisesti senioreissa. Asiasta kannattaa keskustella sekä opettajasi että seuran edustajan kanssa.

Jos mieleesi tulee mitä tahansa kysyttävää kvaalaukseen liittyen, otathan yhteyttä RS Majoranin hallituslaisiin!