Muistutus seurakilpailujen säännöistä

25.11.2014

Virkistetään muistia kisaratsujen jaon periaatteista, ilmoittautumisen sitovuudesta yms..

Varsinkin nyt, kun ratsastuskoulun hevosista ja poneista useampi on sairastellut, on kisaratsujen jakaminen ollut opettajille entistäkin haastavampaa. Kaikkien meidän onkin siis hyvä palauttaa mieleemme mitkä kaikki seikat vaikuttavat kisaratsujen jakamiseen.

Esimerkiksi:

• Sunnuntai on hevosten lepopäivä ja siksi ”kisapäivän taakka” yritetään jakaa mahdollisimman monelle ratsulle. Ettei käy niin, että aina samat ratsut eivät joutuisi urakoimaan kisoissa vapaapäivänsä kustannuksella.

• Jos toivelistalla on joku ”vähemmän suosittu” hevonen tai poni, sen saa varmemmin ratsukseen. Leppävaaran ratsastuksenopettajat tekevät lopulliset päätökset ratsukoista, välillä tehtävä on kovin haastava, jos moni toivoo samaa ratsua. Epämieluisa hevonen tai poni ei ole riittävä syy perua osallistumista.

• Se, minkä kokoisia ratsastajia kyseisissä kilpailuissa on, vaikuttaa myös ratsujakoon: pienikokoisemmat menevät pienemmillä poneilla, isot isommilla. Tilanne on eri joka kisoissa.

• Kilpailujen luokat vaikuttavat myös suuresti ratsuvalintoihin. Onko ohjelmassa vaativia luokkia vai luokkia kokemattomammille ratsastajille. Helppoon A:han ja 80 cm esteisiin tarvitaan sellaiset hevoset, jotka pystyvät suoriutumaan kunnolla sen tason tehtävistä. Helpompia luokkia voivat mennä kaikki hevoset/ponit, kun vaatimustaso ei ole niin suuri.

• Oli sitten kesä tai talvi, kaikki eivät voi mennä kaikilla ratsuilla, jotkut ratsut kuumenevat kisatilanteessa. Esimerkiksi Bruno menee välillä vaarallisen kovaa, joten sillä eivät voi kaikki mennä. Tilanne pitää katsoa joka kerta erikseen, ketkä ovat ilmoittautuneet kilpailuun.

Katso ratsujaon periaatteet kokonaisuudessaan alalaidasta löytyvästä liitteestä.

Kisailmoittautuminen on sitova

Koska kisojen ja lähtölistojen järjestäminen vaativat sekä seuralta että opettajilta paljon vaivannäköä, on kisailmoittauminen sitova. Epämieluisa hevonen tai poni ei ole riittävä syy perua osallistumista. Kurkkaathan myös muut säännöt koskien illmoittautumista:

• Yksissä kisoissa voit ilmoittautua vain yhteen luokkaan. Itsesi lisäksi et voi ilmoittaa kilpailuihin muita henkilöitä. Jos et itse osallistu, voit ilmoittaa kisoihin yhden henkilön.

• Ilmoittautuminen on sitova. Mieti siis jo ennen ilmoittautumistasi, oletko varmasti tulossa kilpailemaan. Ilmoittautumisen voi perua vain sairaustapauksissa kisajärjestäjille. Huom! Peruutetun osallistumisen seurauksena seuraavissa kisoissa ratsastaja maksaa viidellä eurolla korotetun lähtömaksun. Korotettu lähtömaksu maksetaan joka tapauksessa, jos peruu osallistumisensa sen jälkeen, kun nimi on kirjoitettu ilmoittautumislistaan. Muutokset tuovat lisätöitä usealle eri taholle. Jos jää kisoista pois ilmoittamatta, poisjäännistä seuraa  kilpailukielto seuraaviin kisoihin.

• Mikäli peruutus on aiheeton (ei sairaus), perii seura ilmoittautuneelta täyden osallistumismaksun.

Seurakipailuissa harjoitellaan, onnistutaan. epäonnistutaan, haastetaan itseämme sekä ratsujamme ja pidetään kivaa porukalla. Asenne ratkaisee! :)

Liitteet