Raviponin rattailla oli mukavaa

21.10.2014

© Anu Helomaa

Kuvia Vermon ajamisdemosta päivitetty Kuvagalleriaan.

RS Majoran järjesti yhdessä Vermon Raviradan kanssa ajamiseen ja raviponien käsittelyyn liittyvän demon sunnuntaina 19.10.2014. Mukana oli kuusi nuorta ja kolme aikuista. Aloitusaikaa hieman siirtämällä väistimme sadepäivän pahimman myräkän ja vain alun pieni tihku kostutti tunnelmaa.

Vermon Raviradan nuorisovastaavan Pia Jaatisen johdolla pääsimme tutustumaan Vermon ravikeskukseen, pysähdyimme ravinuorten kioskilla katsomassa myynnissä olevia käytettyjä varusteita ja ihmettelemässä kaikkia satoja My Little Poneja ja vierailimme Ypäjän Hevosopiston valmennustallilla. Vermon eri tiloissa kierrellessämme Pia kertoi rakennuksista, raveista, raviradan ja niiden asukkaiden arkipäivästä, raviurheilun nuorisotoiminnasta ja poniraviharrastuksesta ja vastaili kysymyksiimme.

Vermon vierastalliin oli tuotu Riitin tallilta kaksi raviponia, Ajoksen Jani eli Köpö sekä Frans II eli Frasse johdattamaan meidät valjastamisen ja ajoharjoittelun saloihin. Molemmat shetlanninponit ovat varmoja ja kokeneita raviponeja, säkäkorkeudeltaan alle metrin. Ne ovat paitsi juosseet ahkerasti poniraveissa,ovat kouliintuneita näyttelyponeja sekä myös erinomaisia agilityponeja ratsastuskäytön lisäksi, oikein monitaitureita siis. Kuvia ja lisätietoja poneista löytyy mm. Sukupostista (www.sukuposti.net). Riitin tallin toinen omistaja Ottiilia Oinonen (toinen omistaja sisar Riia-Inari Oinonen) oli ponien mukana ohjaajana.

Demoon kutsuttiin kaikenlaisen hevoskokemuksen omaavat, jäsenet ja ei-jäsenet eikä kokemusta ajamisesta tai ravimaailmasta tarvinnut olla. Ja olipa mukana myös äiti, jolla ei ollut juuri edes ratsastuskokemusta, ja hienosti meni! Ponien vauhti sopi erinomaisesti aloittelijalle ja ponit jaksoivat hyvin kuljettaa myös aikuisia. Kärryillä ajettiin kierroksia varsinaisen raviradan vieressä. Kierroksen aikana oli pisteitä, jossa piti pysähtyä, päästä kartioiden väliin, ravata tietyssä kohdassa ja pujotella kartioiden kujalla. Ajamista olisi tehty vaikka pimeään asti! Ponit paitsi riisuttiin varusteista ja hoidettiin huolella, paijattiin ja kuvattiin ihan urakalla.

Vermon raviradalla on raveja joka keskiviikko ja muutaman viikon välein lauantaisin. Välillä niissä on myös poniravilähtöjä ja myös monté eli raviratsastuslähtöjä. Lisätietoja raviradasta löytyy osoitteesta www.vermo.fi ja Vermon ravinuorista osoitteessa http://www.vermo.fi/vermo/toiminta/vermon-ravinuoret.html. Alle 15-vuotiaat pääsevät raveihin ilmaiseksi. Jos ajaminen kiinnostaa, Köpön ja Frassen kotitallilla, Riitin tallilla Lohjalla, ajotunnin hinta on 15 euroa. Lisätietoja saa numerosta 044 055 0579, internetsivut ovat tekeillä. Tallin sisaruksista on ollut juttua Hippoksessakin.

Kiitos mukanaolleille! Kuvia tapahtumasta Kuvagalleriassa.